MEDICUS 1-2/2015
Pacjent zagraniczny – mile widziany
Pod koniec minionego roku w Lublinie odbyła się wizyta studyjna zagranicznych pośredników turystyki medycznej, zainteresowanych współpracą z lubelskimi placówkami medycznymi. Wydarzenie zostało zainicjowane przez Klaster Lubelska Medycyna, powołany przez miasto Lublin oraz Uniwersytet Medyczny w Lublinie.
Spotkanie zostało zrealizowane w ramach Projektu Promocji Polskiej Turystyki Medycznej w latach 2012–2015 organizowanego przez konsorcjum w składzie: Europejskie Centrum Przedsiębiorczości, AMEDS Centrum oraz Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
– Projekt ma na celu promocję usług medycznych w Polsce dla pacjentów
zagranicznych oraz instytucjonalnych partnerów biznesowych, zainteresowanych sprowadzaniem do Polski zagranicznych pacjentów – informuje Marzena Strok-Sadło z Wydziału Strategii i Obsługi inwestorów w lubelskim Urzędzie Miejskim.
Kampania promocyjna prowadzona jest w państwach europejskich m.in. w Danii, Szwecji, Norwegii, w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz w Rosji i USA. Obecnie turystyka medyczna jest dynamicznie rozwijającą się gałęzią światowej gospodarki łącząc wypoczynek z procesem leczenia. Ocenia się, że ta branża rozwija się w Polsce najszybciej w całej Europie, a liczba turystów w ostatnich latach sukcesywnie wzrasta z roku na rok nawet o 15 proc. Najczęściej z usług medycznych w Polsce korzystają mieszkańcy Niemiec, Skandynawii, Rosji, Wielkiej Brytanii oraz USA. Głównym powodem zainteresowania polską medycyną ze strony zagranicznych pacjentów są różnice w cenie, które sięgają nawet 80 proc. Jednocześnie Polska zapewnia dostęp do światowej klasy specjalistów oraz wysoką jakość usług.
Do najczęściej poszukiwanych usług medycznych, z których korzystają w Polsce zagraniczni pacjenci, należą: stomatologia (zachowawcza, estetyczna i protetyka); chirurgia plastyczna (piersi, twarzy, liposukcja); kardiologia/kardiochirurgia (by-passy, operacje zastawek); ortopedia (wymiana biodra, kolana, operacje stawów); chirurgia bariatryczna (leczenie otyłości metodami chirurgicznymi); zabiegi okulistyczne (leczenie zaćmy, wad wzroku) a także diagnostyka medyczna i rehabilitacja.
– Turystyka medyczna stwarza nowe warunki dla promocji firmy i naszego regionu. Pacjenci, którzy przyjadą na leczenie, będą mogli w trakcie pobytu poznawać miasto i region, znaleźć tu profesjonalizm, a także tradycyjną wschodnią gościnność – mówił Andrzej Szerej, prezes NZOZ Centrum Medyczne Medicos SA w Lublinie.
W ramach wizyty studyjnej odbyły się spotkania w trzech lubelskich placówkach medycznych (LuxMed, CM Medicos i Gastromed) oraz w uzdrowisku Nałęczów. W programie przewidziano także krótki spacer po Lublinie i obiad w jednej z restauracji na Starym Mieście. Wizyta studyjna była doskonałą okazją dla lubelskich placówek medycznych do nawiązania perspektywicznych kontaktów biznesowych.
– Lublin do tej pory nie mógł z sukcesem konkurować z innymi regionami Polski w tym sektorze. Drogę do rozwoju turystyki medycznej w naszym mieście stworzyło dopiero uruchomienie lotniska. Lubelskie placówki medyczne i prozdrowotne oferują szereg usług, które ze względu na wysoką jakość i atrakcyjne ceny, stanowią o znaczącym potencjale miasta w rozwoju tego sektora gospodarki – dodał Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin.
Z badań własnych, przeprowadzonych wśród studentów zagranicznych Uniwersytetu Medycznego ze Skandynawii przez Klaster Lubelska Medycyna, w którym obecnie funkcjonuje 30 podmiotów, wynika, że potencjalnym zainteresowaniem mogą cieszyć się usługi w zakresie stomatologii, chirurgii otyłości, usługi SPA i wellness, dermatologii czy chirurgii plastycznej.
– Myślę, że lubelska medycyna może wiele skorzystać na turystyce medycznej, jesteśmy konkurencyjni cenowo przy zachowaniu wysokich światowych standardów. Możliwość leczenia pacjentów z Europy Zachodniej czy zza wschodniej granicy staje się coraz bardziej realna również w związku z dynamicznym rozwojem lotniska Lublin – wskazał Wit Danilkiewicz, prezes Gastromed Sp. z o.o. Sp.K.
Do słabych stron należy, niestety, wciąż istniejąca bariera językowa, wynikająca z niskiego poziomu znajomości języków obcych, w tym przede wszystkim języka angielskiego przez lekarzy i personel medyczny.
– Udział w projekcie promocji daje szansę na wypromowanie się jako najlepszych reprezentantów polskiej opieki medycznej. Ale ostatecznie sukces będzie zależał od samych zainteresowanych: umiejętności przedstawienia dobrej oferty, nawiązania i kontynuowania kontaktów. Odwiedziny gości zagranicznych to dobry pierwszy krok. Za nim muszą jednak iść następne, dlatego bardzo dobrym pomysłem jest udział w targach, które organizujemy w ramach projektu promocji w 2015 roku w Berlinie oraz w Moskwie – zaapelowała dr Ada Kostrz-Kostecka, kierownik Projektu Promocji Polskiej Turystyki Medycznej. (aa)