Sałatka po lekarsku

MEDICUS 3/2015

Sałatka po lekarsku

Sałatka z czerwonej kapusty po węgiersku…

 

…czyli z węgierska Almás vöröskáposzta (czyt. almasz wyiryiszkapousto). Rozmawiając z Czytelnikami usłyszałem zarzut, że moje przepisy są zbyt „ciężkie”. Więc dzisiaj coś lekkiego i niskokalorycznego. Przepis pochodzi od moich węgierskich przyjaciół. Czerwoną kapustą zajadam się za każdym razem, kiedy u nich jestem. Ale do konkretów. Według legendy, główki kapusty powstały z łez Likurga, którego bóg wina Bachus ukarał za zniszczenie winnicy. Pochodzenie więc szlachetne, nieprawdaż? Kapusta, jak wiemy, leczy kaca i choroby stawów. Zapobiega anemii i obrzękom, podnosi odporność i zapewnia piękne włosy, skórę i paznokcie. A w dodatku ma mało kalorii. Krewni kapusty to brokuły, kalafior, kalarepka oraz brukselka. Nawet osoby z nadwerężoną wątrobą mogą jeść kapustę. Jest niskokaloryczna – 100 g ma zaledwie 40 kcal. Witaminy C tyle w niej, co w cytrynie (30–36 mg w 100 g, a głąb ma jeszcze więcej!). Komplet niezbędnych dla zdrowia witamin z grupy B, sporo witaminy A, trochę witamin E, K i rutyny. Obecność siarki poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci. W kapuście są też minimalne ilości niezbędnego dla zdrowia arsenu. Ale jej największe skarby to wapń, magnez, potas. Kapusta czerwona ma wszystkie zalety lecznicze białej kapusty, ale lżejszą konstrukcję. Jej aromat jest przyjemniejszy. Swój kolor zawdzięcza antocyjanom, czyli najsilniejszym przeciwutleniaczom. Jest wyjątkowo bogata w tiaminę, czyli witaminę B1. Ma jej aż 77 mg w 100 g, czyli 1/3 więcej od białej. No ale do rzeczy, bo kapusta czeka.

 

Składniki:

• ½ główki czerwonej kapusty średniej wielkości

• 2 jabłka – twarde, winne

• 1 średnia cebula

• 1 słodka papryka

• 5–6 goździków

• ½ łyżeczki kminku

• 2 listki laurowe

• 3–4 łyżki oleju słonecznikowego lub oliwy z oliwek do smażenia

• 3/4 szklanki bulionu (drobiowego lub cielęcego)

• 1 łyżeczka (czubata) masła

• 1½ łyżki dobrego octu czerwonego winnego (żaden inny!)

• ½ łyżeczki cukru

• sól, pieprz do smaku

Wykonanie:

Z kapusty zdejmujemy zewnętrzne liście, myjemy ją, wycinamy głąb i kroimy nożem najpierw na ćwiartki, a potem szatkujemy te ćwiartki ale niezbyt drobno. Jabłka obieramy, wycinamy komory nasienne i kroimy na ćwiartki, a następnie w cienkie plasterki. Pokrojoną w półplasterki cebulę mieszamy z goździkami oraz kminkiem utłuczonymi i startymi na drobno w moździerzu. Dodajemy liść laurowy oraz cukier i mieszamy w oddzielnym naczyniu. Na rozgrzany olej dodajemy kapustę i jabłka. Skrapiamy octem, przyprawiamy pieprzem, solą. Zasmażamy kilka minut stale delikatnie mieszając. Dodajemy cebulę z goździkami i kminkiem oraz bulion. Na niewielkim ogniu dusimy przez ok. 30–35 minut (od czasu do czasu mieszając). Około pięć minut przed końcem duszenia (bez przykrycia), kiedy prawie cały bulion odparował, a kapusta jest prawie miękka dodajemy bardzo cieniutko pokrojoną czerwoną paprykę i łyżeczkę masła i mieszamy.

Można serwować na ciepło lub zimno, jako samodzielne danie, albo jako jarzynę do mięsa np. drobiu.

Smacznego!

Dariusz Hankiewicz